Ta körkort

Vägen till körkortet är olika för alla. Därför hjälper vi dig med en individuell utbildningsplan så att du kan uppnå ditt mål på snabbaste, säkraste möjliga vis!

Hur gör jag?

1. Körkortstillstånd

Du behöver ett giltigt körkortstillstånd för att övningsköra, både privat och hos oss på trafikskolan. Här kan du ansöka om det.

2. Privat övningskörning - Intruduktionskurs

För att bli behörig för privat övningskörning behöver du och din handledare gå en Introduktionskurs. Detta är en teoretisk utbildning på ca 3.5h som genomförs i vår lokal.

Eleven måste vara minst 15 år och 9 månader fyllda för att kunna genomföra utbildningen. Intyget för kursen är giltigt i 5 år (handledare behöver ej gå om kursen om den gjorts för annan elev inom 5 års-perioden)
Efter genomgången kurs så skall handledaren ansöka om handledarskap för eleven. Ansök här.
Boka introduktionskurs här: Till bokning

3. Riskutbildning 1

Även denna utbildning är teoretisk och berör riskbeteenden, droger, alkohol och trötthet i trafik. Utbildningen är ca. 3,5h lång och genomförs i vår lokal. Inga förkunskaper krävs.

Målet med utbildningen är att utöka dina kunskaper om riskbeteenden och dess påverkan på körförmågan. Vår förhoppning är att du aldrig skall framföra fordon under inflytande av ovanstående, men även att du skall kunna påverka människor i din närhet till samma kloka beslut.

Boka Riskubildning 1: Till bokning

4. Riskutbildning 2 (Halkbanan)

Under utbildningen förväntas du självständigt framföra fordonet, utföra kraftiga inbromsningar från högre farter samt accelerera hastigt under utbildningen. Det är därför väldigt viktigt att du har kommit en bit på väg i din körkorts-utbildning och känner dig mogen för dessa moment. Fråga gärna din lärare om du är osäker! Utbildningen pågar ca. en halv dag.

Boka tid för Riskutbildning 2: Boka här.
OBS: Du behöver inte nödvändigtvis ha genomfört Riskutbildning 1 innan Riskutbildning 2, däremot är båda Riskutbildningarna obligatoriska inför dina förarprov (kunskapsprov och körprov) och de har båda en giltighetstid på 5år.

5. Kunskapsprov

Dina teoretiska kunskaper testas via elektroniskt prov med ca. 70 körkortsfrågor. Det är viktigt att du studerat ordentligt inför ditt prov. Om du vill boka prov via trafikskolan är vårt läromedel obligatoriskt, vi ställer krav på dig som elev och håller koll på din teoretiska utveckling via det elektroniska läromedlet.

6. Körprov

Om du bokar körprov via trafikskolan ingår alltid uppvärmningslektion (50min), försäkring och bil från trafikskolan. Din trafiklärare är ansvarig för din utbildning och har därmed rätt att omboka ditt prov om du t.ex. missar ett flertal lektionstider. Läs mer under Utbildning
Vid privat bokning av prov hyr du Trafikverkets bil.